TENANGKANLAH HATI DENGAN MENIKMATI ALUNAN SYAHDU BACAAN AYAT SUCI AL-QURAN!

Khamis, 24 Disember 2009

Ummi Dapat Hadiah

"Ada seseorang beri hadiah!" Kata Ayah kepada Ummi.

"Mana? Apa hadiahnya?"

"Ni...", Ayah tunjukkan kepada Ummi.

"He...eleh..., ni bukan hadiah, ni surat!" Tetapi hati Ummi tetap berdegup dan mengharapkan sesuatu yang mungkin dapat mengurangkan tekanan ini! Ya, memang inilah yang Ummi harapkan... Surat... Surat dari Muaz...!

Ummi teruja untuk membacanya...! Yang peliknya, tarikh surat itu 12.12.09 (Sabtu) tapi, ngapa sekarang baru Ummi dapat? Tanya ayah, macamana dapat surat tu? Ayah kata dalam kotak surat! Ah..., tak kisahlah macamanapun, yang pasti Ummi nak tau rasa hati Muaz!

"Assalamualaikum, Sudah dua minggu lebih, Muaz duduk dekat Maahad Tahfiz Al-Ansori. Muaz rindu sangat dekat Ummi. Ummi jangan risaau dekat sini semua orang baik-baik. Ustazah dan Ustaz pun baik dan tegas. Muaz telah dapat didikan yang bagus di sini". Ayat-ayat Muaz ini amat melegakan hati Ummi. Ummi bangga dengan Muaz...

"Ummi sayang Muaz, Ummi mahu Muaz jadi anak yang baik, bijak, dan soleh! Ummi mahu Muaz lengkap ilmu dunia akhirat, mahu Muaz ikut Kak Yong dan Abang Ammar, kaya dengan ilmu, jadi ulamak besar satu hari nanti. Muaz mesti tempuh susah, Muaz mesti tabah menghadapi segala cabaran! Muaz mesti mula dari sekarang... Muaz seorang yang kuat dan hebat!" Inilah bisikan terakhir Ummi subuh itu sebelum Muaz mendaftar dan Ummi pula pergi periksa. Muaz mengangguk dalam pelukan erat Ummi. Ummi amat pasrah ketika itu, dan kini Ummi mendambakan hasil daripada harapan itu!

Mengharungi saat ini, teringat Ummi ketika menghantar kali pertama Kak Yong ke asrama! Sepanjang jalan pulang Ummi menangis teresak-esak, risau dan bimbangkan anak yang tidak pernah berpisah sedari lahir. Sepanjang perjalanan dan perkembangan hidup Kak Yong sehingga 12 tahun sentiasa bersama Ummi, di depan mata Ummi, bergurau senda dengan adik-adik di rumah, di sekolah berada dalam kelas Ummi bermula dari enam tahun lagi, hatta Kak Yong lompat kelas (PTS) pun Ummi ikut dan turut melompat ke Tahun 5...! Cukup sayang dan prihatinnya Ummi pada anak yang pertama ini...! Aduhai... seminggu yang berlalu itu terlalu seksa Ummi menanggungnya sehinggalah Ummi dapat jumpa semula Kak Yong dan bertanya, "Kak Yong tak rindu Ummi ke?"

Tau tak, apa Kak Yong jawab? "Rindu...! Tapi Kak Yong tak nangis macam orang lain, Kak Yong akan pergi belakang pintu dan nangis di situ. Dah puas, Kak Yong keluar...!" O..oo..., gitu ke...? Adakah Muaz juga gitu? Ummi tahu, Muaz pun begitu kerana apabila naluri seorang ibu begitu, begitu jugalah naluri anaknya, terbukti dengan surat Muaz ini yang ditulis ketika mana hati Ummi amat rindukan Muaz!

Tanpa disedari, airmata Ummi mengalir keluar apabila membaca ayat, "Ummi, hari Ahad dan Sabtu, Ummi tak belajarkan, jadi hari Sabtu atau Ahad Ummi datang bawa baju T-shirt dan seluar jalan. Berlogo dan bergambar tak apa Pakcik tak marah. Tolong bawa biskut Tiger, Munchy's atau Lexus ataupun semua sekali, lagi banyak lagi bagus. Sampai di sini saja Muaz hendak tulis. Assalamualaikum".

Teringat Ummi semasa di rumah Muaz sentiasa aje lapar. Muaz pernah berpesan nak bawa dua tin biskut tapi rupanya Ayah tidak belikan sebab Muaz pun tak minta padanya. Ummi rasa juga terkilan, tetapi betul juga kata Ayah Muaz, inilah masa untuk melatih dan mentarbiah Muaz. Kalau ada biskut nanti, Muaz akan makan biskut dan tidak makan dalam talam bersama kawan-kawan...! Ya..., harap-harap banyak hikmahnya yang Muaz dapat!

Yang paling mahal, walaupun Muaz dah sampai ke penutupnya, "Kejap-kejap ada lagi. Sebelum Muaz terlambat, baik lagi Muaz orang pertama mengucapkan "SELAMAT HARI LAHIR".

Terima kasih Muaz. Inilah hadiah pertama yang Ummi dapat daripada anak bungsu Ummi. Ummi amat hargainya...! InsyaAllah, lima hari lagi kita jumpa....!

p/s : Ummi akan upload surat Muaz kemudian kerana scanner Ummi ada masalah!

1 ulasan:

  1. Bagusnya Muaz..beruntung dpat anak mcm tu....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelawat Ummi