TENANGKANLAH HATI DENGAN MENIKMATI ALUNAN SYAHDU BACAAN AYAT SUCI AL-QURAN!

Khamis, 17 Disember 2009

Mengapa Ummi Rindu Muaz...?

Muaz......,

Ummi amat rindukan Muaz! Ummi betul-betul rasa nak jumpa Muaz, nak tanya macam-macam pada Muaz...! Rasa hati Ummi begitu melonjak ingin mengetahui bagaimana keadaan Muaz sekarang? Seronok ke tak, atau bagaimana Muaz hadapi hari- hari yang berlalu? Adakah anakku bersemangat seperti di awalnya?

Sejujurnya, Ummi amat bangga dengan Muaz...! Amat mengagumi semangat yang Muaz miliki...! Alhamdulillah...! Begitulah semangat yang patut anak Ummi punyai...! Teringat Ummi pada Abang Ammar. Dulu dia pun macam Muaz, sedari kecil inginkan ilmu agama...! Meskipun tahu kesusahan yang terpaksa ditempuhi, tetapi demi ilmu akhirat, demi melengkapkan diri menjadi anak yang soleh, insan yang kamil, kesusahan dan kepayahan tetap ditempuhi...!

Terasa diri kekurangan, minta dicarikan tempat belajar! Mantapkanlah bacaan Al-Quran, tambahkanlah ilmu di dada... ! Sejuknya hati ibu yang mengandungkanmu wahai anakku, jika betul Muaz mampu berubah...! Yang pasti, Ummi mahu Muaz perbaiki sahsiah dan akhlak supaya bahagia dunia dan akhirat.

Teruskan anakku...! Hadapilah apa-apa dugaan dan cabaran kerana segala rintangan itu akan lebih meningkatkan ketakwaaan anakku kepada Allah S.W.T...! Inilah harapan dan doa Ummi untuk semua anak-anak Ummi...!

Muaz.....,

Ummi amat rindukan Muaz....! Maafkan Ummi kerana tidak dapat hantar Muaz tempohari! Kadang-kadang Ummi terasa juga bersalahnya kerana tidak langsung dapat bersama Muaz berada di hari pendaftaran. Tapi, apalah daya Ummi...., Ummi terpaksa lupakan seketika masalah atau hal-hal lain, kerana ada lagi yang lebih penting...!

Sedang Muaz sibuk mengumpul barang dan mengemas beg subuh itu, Ummi pula terlalu sibuk menela’ah, cuba mengingat kembali apa yang patut untuk ditulis dalam dewan peperiksaan...! Ya Muaz, Ummi hendak menghadapi periksa akhir semester...! Azam Ummi, Ummi mesti lulus sekurang-kurangnya..., kerana Ummi tidak mahu tercicir dari kawan-kawan...! Kalau Ummi gagal, Ummi terpaksa mengulang, dan banyak lagi masalah lain yang akan timbul, Muaz juga akan susah kerana terpaksa tunggu lama lagi Ummi selesai belajar...!

Muaz.....,

Sekarang ni, Ummi lega sikit, Walaupun kuliah dari pagi sampai ke malam, asigment sudah datang menimbun, letih BIG (Perkhemaahan Bina Insan Guru yang wajib bagi memenuhi kredit belajar Ummi) pun tak hilang lagi..., Ummi amat teringatkan Muaz...! Dulu. Sewaktu Kak Yong, Abang Ammar dan Abang Anas masih kecil pergi program sebulan, Ummi tidak terasa sangat kerana Ummi boleh jenguk mereka setiap minggu....! Tapi sekarang, Muaz yang masih kecil baru 10 tahun, dah hampir tiga minggu Ummi tidak berjumpa....!

Apa khabar anakku...? Muaz tau..., pagi petang Ummi melalui penginapan Muaz, mata Ummi tidak pernah lupa menoleh dan menjejaki bayangan Muaz...! Ummi ingin singgah menemui Muaz tapi Ummi bimbang nanti Muaz nak ikut balik pula, jadi sabarlah tunggu hingga hujung bulan ini, sepuluh hari lagi...!

Muaz.....,

Beginilah hati seorang ibu terhadap anak-anaknya....! Meskipun mungkin anak-anak tidak nampak atau terasa kasih sayang ibu, tetapi ketahuilah....., kasih sayang itu bukan dengan diberi atau ditonjolkan kesenangan dan keselesaan kepada anak-anak, tetapi ketahanan hati, kecekalan melatih anak-anak menanggung kepayahan itulah nilai kasih sayang Ummi...!

Ummi mahu anak-anak Ummi senang dan selesa di kemudian hari, rasa bahagia dengan ilmu yang lengkap dunia akhirat...! Biar susah, payah, sedih, marah, benci, penat sekarang tapi...., anak Ummi akan kaya dengan kebaikan di suatu hari nanti, InsyaAllah...!

Inilah harapan dan impian Ummi kepada kelima-lima anak Ummi...! Ilmulah tunggak segala-galanya...! Ambillah maksud yang tersirat disebalik umur setua Ummi ini juga mampu belajar, mengutip ilmu profesional walaupun sudah hampir di penghujung kerjaya...! Sanggup tempuh susah menerima segala cabaran, semata-mata untuk meraih ilmu sedangkan semuanya sudah dipunyai...! Hanya Tuhan yang tahu kekuatan dan kelemahan hambaNya...! Apa yang penting, kita tidak mudah mengalah selagi kita melalui jalan kebenaranNya...!

Muaz.....,

Mengapa Ummi rindukan Muaz...? Sedangkan Kak Yong dan Abang Ammar pun tiada bersama Ummi tak rindupun...? Siapa kata...? Siapa kata...? Ummi tetap rindukan keduanya, cuma tidaklah seteruk rindukan Muaz...! Sebenarnya bukan sebab apa, mungkin sebab Muaz masih kecil...! Dan sebab Ummi langsung tiada berita tentang Muaz...! Sedangkan Kak Yong dan Abang Ammar, Ummi boleh telefon atau skype dengan mereka...!

Ummi langsung tidak dapat melihat tingkahlaku, mendengar suara, menghayati luahan emosi Muaz yang terkenal tu....! Kata orang, rindu yang sebenarnya ialah apabila kita tidak dapat berhubung langsung maupun berjumpa...! Jadi, itulah agaknya sebab Ummi terlalu rindukan Muaz...!

Pengajarannya anakku, rebutlah peluang sewaktu bersama-sama keluarga itu sebaik mungkin..., kerana kita tidak tahu bila masa Allah akan panggil kita..., kerana apabila kita mati nanti..., terpaksa tunggu Allah panggil semuanyalah baru kita dapat berkumpul semula ...! Itupun sudah di alam lain, di alam yang kita sudah tidak ambil peduli lagi tentang rindu...!

Semoga Muaz dapat dan pegang sesuatu yang terbaik selepas berada di Pusat Tahfiz Al-Ansori selama sebulan nanti..., mudah-mudahan..., InsyaAllah...!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelawat Ummi