TENANGKANLAH HATI DENGAN MENIKMATI ALUNAN SYAHDU BACAAN AYAT SUCI AL-QURAN!

Sabtu, 7 Januari 2012

TERBAIK DARI ANAS...!


Terima kasih Anas kerana dapat jawapan Knape? Ummi harap, Anas sucikan dan ikhlaskan niat..., bukan saja untuk menghafal tetapi untuk mengingat, memahami, menghayati, mengamali, dan mencarigali ilmu pengajaran yang terdapat dalam qalamulLah...! Jadilah manusia yang kaya dan sarat dengan ilmu dunia yang semestinya tidak lari dari ilmu akhirat kerana kedua-dua ilmu ini perlu dikutip selari...!

Mengenang memori akademikmu seawal sekolah rendah sebenarnya, Ummi amat letih dan penat dengan pelbagai karenah yang anakku seorang ini timbulkan...!!! Dari darjah satu Anas tak mahu masuk kelas. Jenuh Ummi dengar komplen Cikgu Wan Harison, tak mau belajar, tak siap kerja sekolah, tak peduli teguran dan pelbagai sikap yang begitu mencabar kesabaran... tapi Ummi sentiasa positif, sentiasa meminta cikgu Wan Harison mendidik dan membimbing Anas seadanya kerana ketika itu, Ummi mengajar pagi sedangkan Anas sesi petang. Kadang-kadang Ummi terfikir kesian Anas yang perlukan perhatian lebih, sedangkan Ummi terpaksa fokus pada tugas dan tanggungjawab semasa, lebih-lebih lagi diamanahkan memegang kelas terbaik PTS. Tiga tahun berlalu akhirnya Anas naik Tahun 4, banyak perubahan juga peningkatanmu. Ummi sentiasa bersama sehinggalah tamat Tahun 6. Walaupun result UPSR tidak membanggakan, tapi Ummi dan Ayah tetap percaya Anas boleh mendapat lebih baik!

Pancaroba keremajaan mengganggu fokusmu, tapi Ummi tidak pernah putus asa...! Ummi yakin Anas boleh lepasi semuanya meskipun penuh ranjaunya... Ummi tetap positif dan pasti, berkat doa ikhlas dari ibu dan ayahmu ini Anas mampu meraih kecemerlangan...! Biarpun PMR belum dapat Anas buktikannya..., biarpun orang lain mengganggap Anas seorang budak yang bermasalah, biarlah mereka dengan tanggapan itu..., biarlah..., biarlah..., kerana Ummi tahu kelebihan anak Ummi! Ummi dan Ayah percaya corak yang cuba kami lukiskan pada kain putih yang berulangkali dibersihkan ini, InsyaAllah akhirnya akan terhasil juga keindahannya...! Keindahan yang tersendiri..., memaparkan kesenian pada jalinan yang diadunkan...! Ummi dan Ayah sentiasa berdoa untuk menghasilkan anak-anak yang soleh, anak yang berada di landasan yang betul, landasan sirotholmustaqim selaras melaksanakan tanggungjawab dalam kehidupan ini...!

Disamping doa dan tiupan semangat daripada ibu ayah yang yakin dan percaya kemampuan dan kebolehan anaknya, akhirnya Anas buktikan dalam SPM, Anas jadi antara pelajar yang terbaik di Maahad...! Anas dapat tawaran ke UM(AI,Nilampuri) IPG(PI,Bangi), PUO(KU,Ipoh) dan lainnya tapi cukup Ummi syukur atas pilihanmu...! Tidak Ummi sangka, anakku memilih untuk jadi Al-Hafiz (DQ,Intim). Terima kasih Anas, kerana mahu menghapaz Al-Quran yang menjadi nadi dalam kehidupan ini, terima kasih kerana berniat menjadi hupaz yang mantap...! Terima kasih kerana memahami harapan impian Ummi Ayah...! Mudah-mudahan niat dan cita-citamu untuk jejakkan jua kaki ke bumi anbia akan tercapai...! Anas telah bahagiakan hati Ummi dengan Ayah dengan pilihanmu itu. Walaupun tidaklah sehebat mana pada pandangan orang lain tapi bagi kami berdua Anas hebat, hebat dalam bidangnya!

Pesanan Ummi dan Ayah, suci bersihkanlah niatmu supaya sentiasa ikhlas menghapaz, menuntut ilmu daripada Qalam Allah ini! Ingat dan amalkanlah ayat-ayat Quran yang Anas hapaz, ikut, hayati dan terjemahkanlah panduan yang Al-Quran gariskan melalui akhlakmu, pastikan dirimu menjadi insan yang soleh taat tawadhuk! Gunakan ayat-ayat suci Al-Quran untuk berdakwah, mengajak manusia kembali bertaqwa, menjadi hamba Allah yang sentiasa sedar tentang amanah yang diberi!!!

Doa Ummi, InsyaAllah hidupmu akan sentiasa dimulia dan diberkati! Ummi dan Ayah amat bangga dengan Anas! Kami sayang kamu! Untukmu dan anak-anak Ummi yang lainnya..., cuba ambil pengajaran dan teladan terbaik dari budak seumur sepuluh tahun ini! Cukup Ummi dan ayah kagumi dan bercita-cita punyai anak-anak sehebat ini...!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelawat Ummi